A Magyar Turizmus Akadémiánál a tanulás a mindennapi működésünk része – nemcsak oktatunk, hanem mi magunk is folyamatosan tanulunk. Felnőttképző intézményként hisszük, hogy a fejlődés nem áll meg egy bizonyos életkor vagy tudásszint után – mi magunk is folyamatosan tanulunk, kísérletezünk, fejlődünk. Az Erasmus+ mobilitási projekt épp erre adott remek alkalmat: most mi léptünk tanuló szerepbe, hogy friss nemzetközi tapasztalatokat szerezzünk és új szemléleteket hozzunk haza.
Az Erasmus+ program az Európai Unió kulcsprojektje az oktatás, a képzés, az ifjúsági és sport területén, amely támogatja a tanulási mobilitást, az innovációt és a nemzetközi tapasztalatszerzést. A felnőtt tanulási szektorban elsősorban a munkatársak mobilitását segíti, lehetőséget teremtve arra, hogy az oktatásban dolgozók más országokban tanuljanak, fejlődjenek, inspirálódjanak. A program prioritásai közé tartozik a befogadás és sokszínűség erősítése, a digitális átállás támogatása, a fenntartható szemléletmód előmozdítása, valamint az aktív európai polgáriság erősítése.
Miért vágtunk bele?
A digitalizáció és a fenntarthatóság ma már nem trend, hanem alapelv – a turizmusban éppúgy, mint a képzések világában. Szerettük volna, ha a digitális kompetenciákat nemcsak tanítjuk, hanem nap mint nap meg is éljük. Az Erasmus+ program lehetőséget adott arra, hogy nemzetközi inspirációt szerezzünk, fejlesszük oktatási és digitális készségeinket, és a megszerzett tudást a gyakorlatban is hasznosítsuk.
Mit tanultunk a mobilitások során?
Olaszországban és Írországban vettünk részt mobilitási programokban, ahol a korszerű oktatási és digitális eszközök használatát tanulmányoztuk. Megismertük például a Trello projektmenedzsment-rendszert, amely segíti a mindennapi munkánk átláthatóbbá tételét. A Magicschool és a Canva új ötleteket adtak a tananyagfejlesztéshez és a vizuális kommunikációhoz, miközben az AI-eszközökkel a marketing, oktatás és adminisztráció területén is kísérleteztünk.
Az eredmény? Könnyebben szervezhető projektek, kevesebb adminisztráció, gyorsabb és kreatívabb tartalomgyártás – az AI pedig valódi alkotótárssá vált a mindennapokban.
Külön élmény volt számunkra a multikulturális környezet, a külföldi kollégákkal való találkozás és a kölcsönös tapasztalatmegosztás – ezek nemcsak inspirálóak voltak, de szakmailag is sokat adtak.
Hogyan épült be mindez a mindennapjainkba?
A megszerzett tudást belső workshopokon osztottuk meg a kollégákkal és trénereinkkel, majd lépésről lépésre beépítettük a napi munkába. A Trello segítségével ma már átláthatóbban szervezzük a projekteket, a Canva és az AI-eszközök révén pedig gyorsabban és kreatívabban készülnek a tananyagok, vizuális anyagok és kampányok.
A projekt nemcsak belső fejlesztést hozott: tapasztalatainkat a T.A.L.I. szakmai klubban, turisztikai konferenciákon, valamint partnereink rendezvényein is megosztottuk. Így az Erasmus+ eredményei nemcsak a Magyar Turizmus Akadémián belül, hanem a tágabb szakmai közösségben is hatást gyakorolnak – új szemléletet, inspirációt és korszerű digitális megoldásokat hozva a turizmusba.
Az Erasmus+ alapelveinek megfelelően a fenntarthatóságra is tudatosan figyelünk: tovább csökkentettük a papírfelhasználást, fejlesztettük a szelektív hulladékgyűjtést, és zöldebb iroda kialakításán dolgozunk. A befogadó szemlélet is meghatározó volt: törekedtünk arra, hogy a projektben különböző területeket és nézőpontokat képviselő kollégák vegyenek részt, így a megszerzett tudás szerteágazóan épülhetett be a szervezetbe.
A következő lépés
A mobilitás során a podcast-készítés alapjait is elsajátítottuk, és már tervezzük az első, turisztikai témájú podcastunk elindítását – új platformként a tudásmegosztásra és inspirációra.
Összegzésként
A nemzetközi tanulás nem luxus, hanem befektetés – önmagunkba és a jövőnkbe.
Egy Erasmus+ projekt nemcsak új eszközöket, hanem szemléletváltást is hoz.
Mi már megtettük az első lépést.
Te mikor tanulsz legközelebb valami újat?